محققین، دانشجویان و پژوهشگران زیادی از الگوریتم جدید “رقابت استعماری” به عنوان ابزاری جهت حل مسائل بهینه سازی خود استفاده می کنند. در این میان اقبال دانشجویان در مقاطع مختلف جهت استفاده از الگوریتم برای حل مسائل بهینه سازی در پایان نامه خود بالا بوده است. به گونه ای که امروز در اغلب دانشگاه ها و دانشکده ها دفاع از پایان نامه با محوریت این الگوریتم در ترمهای متوالی به کرات اتفاق می افتد. وبسایت اختصاصی الگوریتم رقابت استعماری و محاسبات تکاملی تا حد توان و میزان دسترسی سعی کرده است تعدادی محدود از پایان نامه ها را بر روی سایت (در این لینک) لیست کند.
جدید و تازه بوده این الگوریتم از یک طرف به عنوان یک عامل اشتیاق به استفاده از آن در حل مسائل اساسی در پایان نامه ها بوده است. اما از طرف دیگر این تازگی باعث شده است تا دانشجویان در اولین قدم به همان سادگی که به کدها و مطالب آموزشی روشهای دیگر بهینه سازی دسترسی دارند، به موارد آموزشی الگوریتم رقابت استعماری دسترسی نداشته باشند. وبسایت محاسبات تکاملی  و الگوریتم رقابت استعماری تا حد توان کوشیده است این فاصله را پر کرده و مطالب و محتواهای آموزشی مفیدی در مورد این الگوریتم در اختیار بگذارد. به گونه ای که به اعتراف بسیاری از دوستانی که برای اولین بار شروع به استفاده از الگوریتم کردند، استفاده از این الگوریتم به همان راحتی استفاده از سایر الگوریتم ها شده است.
یکی از پشتیبانی هایی که وبسایت الگوریتم رقابت استعماری و بهینه سازی تکاملی در جهت استفاده از این الگوریتم نوپا به عمل آورد، ارائه مشاوره های کوتاه رایگان و نیز دوره های آموزشی کوتاه مدت در جهت انتخاب موضوع و انجام پروژه های پایان نامه با استفاده از این الگوریتم بوده است. تیم فنی متخصص گرد هم آمده در گروه “الگوریتم محاسبات تکاملی و الگوریتم رقابت استعماری” هسته ی متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان داخل و خارج ایران بوده و تا کنون سابقه برگزاری دوره های مختلف و نیز ارائه مشاوره پایان نامه در راستای این الگوریتم را داشته است.
بسیاری از علاقه مندان جهت انتخاب موضوع با ما مکاتبه داشته و درخواست مشاوره داشته اند. در ادامه برخی از موضوعات پیشنهادی برای پایان نامه در مقاطع مختلف با الگوریتم رقابت استعماری مطرح می گردند. نکته قابل توجه این است که موضوعات پیشنهادی به یک موضوع خاص برای یک پایان نامه و پژوهش خاص اشاره نمی کنند. به عنوان مثال ارائه نسخه گسسته الگوریتم، موضوع چندین و چند پژوهش مجزا در مقاطع مختلف می تواند باشد. در ضمن این موضوعات، تنها شامل موضوعات تئوریک بر روی خود الگوریتم می باشند و به موضوعات کاربردی به دلیل تنوع بسیار بالای آنها اشاره نشده است.

  • ارائه نسخه گسسته الگوريتم براي حل مسائلي همچون انتخاب ورودي در شناسايي سيستم‌ها
  • ايجاد تغييرات در الگوريتم براي حل مسائل بهينه‌سازي با چند تابع هدف
  • معرفی الگوریتم “برنامه ریزی استعماری”. برنامه ریزی استعماری نسخه معادل برنامه ریزی ژنتیک می باشد. برنامه ریزی ژنتیک استفاده از الگوریتم ژنتیک برای نوشتن برنامه های کامپیوتری و نیز حل مسائل در حوزه تقریب تابعی است. به همین ترتیب برنامه ریزی استعماری، نیز استفاده از الگوریتم رقابت استعماری برای اهداف تقریب تابعی می باشد.
  • ترکيب الگوريتم معرفي شده با الگوريتم‌هاي کلاسيک بهينه‌سازي و آزمايش آن براي حل مسائل مختلف بهينه‌سازي 
  • مطالعه دقيقتر پيرامون فرايند اجتماعي‌ـ‌سياسي تکامل انساني و سعي در مدلسازي فرايندهاي مدل نشده در الگوريتم.
  • ايجاد ارتباط ميان الگوريتم معرفي شده با ساير روشها در حوزه‌هاي ديگر. به عنوان مثال تشکيل امپراطوري ها و جابجايي مستعمرات ميان آنها شباهت بسيار زيادي به مسئله خوشه‌بندی و روش‌های خوشه‌بندی مطرح شده دارد. با بررسي بيشتر هر دو روش شايد بتوان از الگوريتم مطرح شده به عنوان ابزاري براي خوشه‌بندي نيز استفاده نمود.

مواردی که در بالا ذکر شد، تنها یک بخش از مواردی بودند که مستقیماً به کار بر روی خود الگوریتم محدود می شدند. در کنار کار بر روی خود الگوریتم، استفاده محض از آن و اعمال آن به یک مسئله جدید بهینه سازی بطور مستقل می تواند موضوع یک پژوهش مجزا باشد. بسیاری از استفاده ها از الگوریتم رقابت استعماری در پایان نامه ها نیز همین دید را دنبال می کنند. بطور ویژه تاکید خاصی بر روی مسائل در حوزه مهندسی صنایع و مدیریت وجود دارد. برای انتخاب موضوعات بهینه سازی کاربردی می توانید با اساتید راهنما و مشاور خود مشورت داشته باشید. انتخاب مسئله بهینه سازی برای الگوریتم رقابت استعماری، هیچ محدودیتی ندارد و امروزه این الگوریتم به همه دسته مسائل از جمله مقید و نا مقید، تک هدفه و چند هدفه و کلاً هر مسئله بهینه سازی قابل اعمال است. هر مسئله ای که قبلاً با الگوریتم ژنتیک، الگوریتم پرندگان و یا کلاً هر الگوریتم دیگر تکاملی حل شده است (و یا قابلیت حل شدن دارد) به سادگی می تواند با الگوریتم رقابت استعماری نیز حل شود. 

جهت دریافت مشاوره پایان نامه می توانید با ما از طریق بخش تماس با ما، ارتباط برقرار کنید. گروه متخصصین الگوریتم رقابت استعماری در صورت نیاز به مشاوره های کوتاه (به ویژه در مراحل پس از تصویب پایان نامه و شروع به کار عملی و پیاده سازی و برنامه نویسی و نگارش مقاله) با کمال اشتیاق دانش فنی خود را در حد بضاعت علمی و زمانی خود، به صورت رایگان در اختیار دانشجویان و پژوهشگران عزیز قرار خواهد داشت.
در صورت نیاز به مشاوره و احیاناً دوره های آموزشی طولانی تر، دوره هایی کوتاه مدت شامل برنامه نویسی و پیاده سازی الگوریتم رقابت استعماری و سایر روشهای محاسبات تکاملی، طراحی شده اند و به دو صورت حضوری و آنلاین قابل ارائه هستند. جهت آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی این لینک را ببینید.

شرایط انجام مشاوره رایگان و کمک در پیاده سازی عملی پروژه های کاربردی
  • راهنمایی و مشاوره ها صرفاً در مورد الگوریتم رقابت استعماری که موضوع اصلی این وبسایت می باشد، بصورت رایگان انجام می پذیرد.
    • راهنمایی و مشاوره در مورد سایر الگوریتم ها و روشها در اولویت نمی باشد. در صورت وجود زمان برای راهنمایی نیز بعد از بررسی موضوع، اعلام هزینه مشاوره و اشکال یابی کد انجام می شوند.
  • در مورد پروژه های کاربردی مرتبط با الگوریتم رقابت استعماری، کمک و مشاوره انجام گرفته در مورد الگوریتم و نحوه اعمال آن به مسئله شما خواهد بود. در مورد خود مسئله و تابع هزینه مرتبط با آن، راهنمایی صورت نمی گیرد (مگر موارد خاص).
    • مثلاً اگر یک پروژه مهندسی برق – قدرت دارید، باید خودتان نسبت به مدلسازی مسئله و تهیه تابع هزینه اقدام نمایید. سپس تابع هزینه ایجاد شده را می توانید با کمک ما به الگوریتم رقابت استعماری اعمال کنید.
  • مسئله خود را با توضیحات مبسوط از بخش تماس با ما، ایمیل کنید.
    • منظور از توضیحات مبسوط، به هیچ وجه، ارائه توضیحات در مورد خود مسئله نیست. بگویید، تابع هزینه ای که نوشته اید، چه ورودی هایی دارد. چه خروجی دارد. هر ورودی در چه بازه ای هست و …

در هر صورت فرصت گرفتن راهنمایی از یک تیم با تجربه از قوی ترین متخصصین ایران در زمینه محاسبات و بهینه سازی تکاملی را از دست ندهید!