نحوه مقدار دهی اولیه کشورها در الگوریتم رقابت استعماری – پرسش و پاسخ مطرح شده

این پست در پاسخ به سوال مطرح شده توسط یکی از دوستان دانشجو، تهیه شده است. به دلیل اینکه همین سوالات ممکن است برای دیگران نیز مطرح شود، به نظر رسید که انتشار آن در قالب یک پست عمومی خالی از لطف نباشد.

متن سوال مطرح شده به صورت زیر است.
______________________________________
با سلام و احترام،

من به الگوریتم ICA علاقمند شده و می‌خواهم روی آن کار کنم. ضمن مطالعه آن، یکسری سوالات برایم پیش آمدند. ممنون میشم جواب سوالاتم را بدهید.

۱- اول کار مقدار دهی اولیه (Intialization) کشور‌ها با چه مقداری انجام می‌شوند؟ تولید رندم در چه بازه ایی است؟

۲- زاویهٔ theta موقع محاسبهٔ x به چه صورتی تاثیر میگذارد؟

۳- آیا مقدار x که با توزیع یکنواخت (uniform) محاسبه می‌شود، به شکل زیر در متلب محاسبه می‌شود؟

(beta*d*rand)

۴- اگر قرار باشد به امپراتوری‌ای در اول کار مثلاً ۵ مستعمره تعلق بگیرد و ما مثلاً ۱۷ تا مستعمره داشته باشیم، کدام ۵ تا مستعمره به آن تعلق میگیرند؟

متن مشروح پاسخ ها نیز در ادامه آمده است.

______________________________________
پاسخ اغلب این سوالات با مراجعه به متن آموزشی فارسی الگوریتم رقابت استعماری که در حقیقت متن کامل یک پایان نامه در این حوزه است، قابل دریافت است. البته مطالعه کدهای نوشته شده در متلب الگوریتم نیز که کاملاً خوانا و منظم هستند، می تواند در پاسخ به این سوالات و سوالات احتمالی بعدی مفید باشد. متن آموزشی و کدهای آماده الگوریتم را می توانید از لینکهای زیر دریافت کنید.

لینک دانلود متن آموزشی

لینک دانلود کدهای آماده

در ادامه پاسخ تک تک سوالات را می بینیم.

1) همانگونه که در متن اموزشی بیان شده، تولید x با توزیع یکنواخت در بازه بین صفر و بتا ضربدر d انجام می گیرد. که در ان d فاصله میان مستعمره و امپریالیست است. بتا را نیز معمولاً حدود 2 در نظر می گیریم. وجود ضریب بتا بزرگتر از یک باعث مي‌شود تا کشور مستعمره در حين حرکت به سمت کشور استعمارگر، از جهت‌هاي مختلف به آن نزديک شود.

2) در الگوريتم معرفي شده، با افزودن يک زاويه تصادفي به مسير جذب مستعمرات، انحرافی در مسیر حرکت انجام مي‌گيرد. بدين منظور، در حرکت مستعمرات به سمت استعمارگر، کمي زاويه تصادفي نيز به جهت حرکت مستعمره، اضافه مي‌کنيم. بدين منظور اين‌بار به جاي حرکت به اندازه x، به سمت کشور استعمارگر و در جهت بردار واصل مستعمره به استعمارگر، به همان ميزان، ولي با انحراف theta در مسير، به حرکت خود ادامه مي‌دهيم. theta را به صورت تصادفي و با توزيع يکنواخت در نظر مي‌گيريم (اما هر توزيع دلخواه و مناسب ديگر نيز مي‌تواند استفاده شود). در حالت دو بعدی پیاده سازی این مورد بسیار ساده است. کافی است از ماتریس دوران دو بعدی استفاده کنیم. یعنی بردار کنونی را داریم. بردار موقعیت جدید از ضرب ماتریس دوران به ادهزه theta در ماتریس موقعیت قبلی ایجاد می گردد.

در حالتهای با بعد بزرگتر، این نوع نگاه ممکن است در پیاده سازی (کد نویسی برنامه) کمی پیچیدگی ایجاد کند. به همین منظور می توانیم مولفه های تک تک ابعاد را در اعداد تصادفی متفاوت ضرب کرده و بردار نهایی را نرمالیزه (هم اندازه با بردار اولیه) کنیم. اگر کدهای نوشته شده را ببینید، به همین صورت عمل شده است.

3) بله دقیقاً همین طور هست. باز هم توصیه می شود کد ها را ببینید.

4) این مستعمرات کاملاً تصادفی انتخاب می شوند و هیچ اولویتی بین آنها نیست. تابع randperm در متلب می تواند در انتخاب مستعمرات به ما کمک کند. این تابع جایگشت تصادفی n عدد را به ما می دهد. راهنمای متلب را برای همین موضوع ببینید.

 

_____________________________________________
نظرات شما در انتهای این پست برای سایر خوانندگان، بسیار مفید خواهد بود. می توانید نظر خود را با اکانت سرویس های مختلف و یا به عنوان ناشناس در این پست درج نمائید.
صرف زمان برای یادگیری اتلاف زمان نیست. سرمایه گذاری زمانی است.

پیام تسلیت جمعي ازدانشگاهيان داخل وخارج ازکشور: درگذشت استاد لوكس،ضايعه‌اي جبران ناپذيربراي جامعه علمي است

در پي درگذشت استاد کارو لوکس، چهره ماندگار مهندسي برق ايران و استاد برجسته دانشکده فني دانشگاه تهران، بيش از هشتصد نفر از استادان، دانشجويان و دانش آموختگان داخل و خارج از کشور در پيام تسليتي خطاب به جامعه علمي کشور و خانواده ايشان، مراتب اندوه خود را از اين ضايعه جبران ناپذير ابراز كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين پيام تسليت كه از طرف جمعي از استادان، محققان و دانشجويان ايراني ساکن ايران، آلمان، آمريکا، ارمنستان، اتريش، اسپانيا، استراليا، امارات متحده، انگلستان، ايتاليا، بلژيک، پرتغال، ترکيه، ژاپن، سنگاپور، سوئد، سوييس، فرانسه، فنلاند، فيليپين، کانادا، لهستان، مالزي، نروژ، نيوزيلند، هلند و هند به نمايندگي از همکاران و شاگردان پروفسور لوکس صادر شده آمده است: «خبر درگذشت استاد ارجمند و دانشمند بي بديل، جناب آقاي پروفسور کارو لوکس، ما را در حيرت و اندوه فرو برد. چه بسيارند استادان برجسته و دانشجويان و دانش آموختگاني که در داخل يا خارج از کشور، افتخار شاگردي در محضر ايشان را دارند و از اين بابت به خود مي بالند. نام اين استاد ارزشمند بيش از هر چيز براي ما تداعي‌کننده اخلاق والاي انساني، فروتني مثال زدني و مهرباني پدرانه اوست.
نگاه ارزشمند و منحصر به فرد آن فقيد سعيد به هستي که آميخته اي از هوشمندي و دقت نظر علمي و نازک طبعي زيباشناسانه بود، هر مستمعي را به وجد مي آورد. آري، او کسي بود که بيش از هر چيز از او درس زندگي آموختيم. در عرصه علمي، پروفسور کارو لوکس استادي مبرز با ايده هاي نو، مدرسي ژرف انديش و پژوهشگري شايسته و کم نظير بود.

بدون شک درگذشت ايشان، ضايعه اي جبران ناپذير براي جامعه علمي کشور، علي الخصوص چند نسل از دانشجويان و محققين مهندسي برق و کامپيوتر است که به طور مستقيم يا غير مستقيم در محضر او کسب فيض کرده اند.

ما جمعي از دانشجويان و دانش آموختگان داخل و خارج از کشور به نمايندگي از همکاران و شاگردان پروفسور کارو لوکس، درگذشت تألم بار ايشان را به خانواده گرامي ايشان و جامعه علمي کشور تسليت عرض مي نماييم و براي ايشان علو درجات و براي بازماندگان ايشان شکيبايي آرزومنديم.

استاد گرامي ما مصداق اين گفته ي نغز هستند که

«بعد از وفات ، تـربـت مـا در زميـن مجـوى در سينه‌هاى مردم عارف مزار ماست»

به گزارش ايسنا، پرديس دانشکده‌هاي فني دانشگاه تهران هم در پيام تسليتي، ضايعه درگذشت استاد فقيد پروفسور کارولوکس را تسليت گفت:

در اين پيام آمده است: «ضايعه درگذشت نابهنگام استاد فقيد پروفسور کارولوکس در شامگاه پنجشنبه هفدهم تيرماه، جامعه بزرگ علمي کشور و خانواده بزرگ دانشکده فني و دانشگاه تهران را در سوگ نشاند.

پروفسور کارو لوکس، استاد برجسته و فرهيخته دانشکده فني و چهره‌ هميشه ماندگار مهندسي کشور، دانشمندي برجسته و نام‌آور و انساني بزرگ و با فضيلت بود؛ نمونه‌اي از استاداني که تخصص، تعهد و فرزانگي را همراه با عشق به ميهن و پيشرفت و اعتلاي آن، به صورت توامان در شخصيت خويش فراهم دارند و هم‌طراز با مدارج عالي علمي و پژوهشي از خصايل والا و نيکوي انساني نيز در حدّ کمال بهره‌مندند.

امروز پرديس دانشکده‌هاي فني دانشگاه تهران و جامعه علمي کشور، سوگوار يکي از پرافتخارترين دانشمندان خود است و آنچه اندکي اين سوگ را تسلّي مي بخشد، يادگارهاي ماندگار اين استاد فقيد در عرصه علم، پژوهش، اخلاق و مهر و مهرورزي است که تا هميشه و همه‌گاه، در خاطر دانشجويان و همکاران استاد مرور خواهد شد.

پرديس دانشکده‌هاي فني دانشگاه تهران، اين ضايعه بزرگ را به خانواده محترم و معزّز استاد، اعضاي هيات‌علمي، مديران، کارکنان و دانشجويان دانشگاه تهران، و همکاران استاد در ساير مجامع علمي داخل و خارج کشور تسليت گفته، براي روح بزرگ ايشان، رحمت و غفران واسعه الهي و براي بازماندگان از خداوند متعال صبر و شکيبايي مسالت دارد.»

بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، مراسم تشييع پيکر استاد از ساعت 11روز دوشنبه 21تيرماه از مقابل دانشکده فني واقع در پرديس مرکزي دانشگاه تهران (خيابان انقلاب) برگزار مي‌شود.

به گفته رييس پرديس دانشكده‌هاي فني دانشگاه تهران، پيكر استاد پس از تشييع از مقابل دانشكده فني تا سر در اصلي دانشگاه، جهت انجام مراسم مذهبي در بعد از ظهر دوشنبه به كليسايي در خيابان 30 تير تهران منتقل شده و سپس جهت خاكسپاري به قبرستان ارامنه تهران(خاوران) منتقل مي‌شود.

مراسم بزرگداشتي نيز طي روزهاي اينده از سوي دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود كه جزئيات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

کارو لوکس، استاد دانشكده فني دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته سيستم‌هاي هوشمند شامگاه پنج‌شنبه در تهران درگذشت.

كارو لوكس (Caro Lucas) كه به «پدر هوش مصنوعي ايران» شهرت دارد در سال 1328 در اصفهان متولد شد. وي كه تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در مدرسه كوشش تهران سپري كرده بود دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد را تا سال 52 در رشته مهندسي برق در دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و در سال 55 تحصيلات دكتري را در دانشگاه كاليفرنيا در «بركلي» به پايان برد.

استاد لوكس كه بنيانگذار و مدير «قطب كنترل و پردازش هوشمند» (Center of Excellence for Control and Intelligent Process) دانشكده‌ مهندسي برق دانشگاه تهران بود علاوه بر تدريس در دانشگاه تهران، مدت‌هاي كوتاهي به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌هاي بزرگي چون بركلي، گاريونيس، تورنتو و UCLA نيز به تدريس و تحقيق مشغول بوده و چند سالي مديريت «پژوهشكده سيستم‌هاي هوشمند» در مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات (پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي) را بر عهده داشته است.

وي، محقق «مركز بين‌المللي فيزيك نظري» (International Center for Theoretical Physics) و «مركز بين‌المللي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي» (International Center for Genetic Engineering and Biotechnology) در «تريسته‌» (Trieste) ايتاليا، عضو «انستيتو رياضي كاربردي» (Institute of Applied Mathematics)، عضو «فرهنگستان علوم چين» ‌(Chinese Academy of Sciences) محقق «انستيتو تكنولوژي الكتريكي هاربين» (Harbin Institute of Electrical Technology)، دستيار تحقيق (Research Associate) شركت پژوهشي، توليدي اونتاريو، دستيار تحقيق (Research Associate) آزمايشگاه پژوهش‌هاي الكترونيكي (Electronic Research Laboratory) دانشگاه كاليفرنيا در بركلي بود.

از جمله زمينه‌هاي پژوهشي مورد علاقه استاد لوكس، «محاسبه‌هاي زيستي» (Biological Computing) «هوش محاسبه‌اي» (Computational Intelligence)، «سيستم‌هاي نامشخص» (Uncertain Systems) «كنترل هوشمند» (Intelligent Control)، «شبكه‌هاي عصبي» (Neural Networks)، «سيستم‌هاي چندعاملي» (Multiagent Systems)،«ديتا ماينينگ» (Data Mining)،«مدلسازي مالي» (Financial Modeling) و «مديريت دانش» (Knowledge Management) بود.

اين چهره ماندگار علمي كشور متجاوز از 150 مقاله در مجله‌ها و 300 مقاله در كنفرانس‌هاي علمي ارائه كرده است.

منبع خبر: خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا

دکتر کارو لوکس پدر علم روباتیک و حسابگری زیستی ایران درگذشت.

پروفسور کارولوکس استاد نام آور دانشکده فنی دانشگاه تهران در سن 59 سالگی درگذشت.

دکتر کارو لوکس از پژوهشگران به نام سیستم‌های هوشمند در ایران بود. ایشان مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق را از دانشگاه تهران (۱۹۷۳ میلادی) دریافت کرده و در سال ۱۹۷۶ میلادی مدرک دکترای خود را از گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی با گرایش مهندسی کنترل دریافت کردند.

زمینهٔ پژوهش‌های ایشان پیش‌بینی سری‌های زمانی، مدل‌های عاطفی، منطق فازی و بهینه سازی تکاملی بود. ایشان در سال ۱۳۸۵ خورشیدی به عنوان چهره ماندگار مهندسی برق کشور شناخته شد. کارو لوکس متولد سال 1328 در اصفهان و بزرگ شده در تهران بودند.

کارو لوکس (Caro Lucas) بنیانگذار و مدیر «قطب کنترل و پردازش هوشمند» بود. ایشان در طی سال‌های 1362 تا 1366 مدیر «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» (IPM) و در سال‌های 1345 تا 1367 رئیس دپارتمان ECE دانشگاه تهران بودند.

از فعالیت‌های دانشگاهی وی در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توان به عضویت در هیات علمی دانشگاه تورنتو کانادا، دانشگاه کالیفرنیا (برکلی)، دانشگاه گاریونیس و دانشگاه کالفرنیا (لس‌آنجلس) به عنوان دانشیار مدعو اشاره کرد.

وی پدر علم رباتیک ایران شناخته می‌شود. پرفسور کارو لوکس در 18 تیرماه 1389 دار فانی را وداع گفت.

وبسایت الگوریتم رقابت استعماری و بهینه سازی تکاملی نیز از طرف جامعه بهینه سازی تکاملی این ضایعه علمی را خدمت خانواده ایشان و همه قشر دانشگاهی کشور تسلیت عرض می نماید. لازم به ذکر است که الگوریتم رقابت استعماری (Imperialist Competitive Algorithm) به عنوان یک الگوریتم بهینه سازی جدید با نگرشی نوین در حوزه بهینه سازی تکاملی، تحت هدایت ایشان در طی پایان نامه کارشناسی ارشد در سال 2007 در دانشگاه تهران معرفی شد و تا کنون حمایت ها و راهنماییهای استاد فقید یکی از دلایل اقبال گسترده به این الگوریتم بوده است.

روحشان شاد و قرین رحمت