دکتر کارو لوکس پدر علم روباتیک و حسابگری زیستی ایران درگذشت.

پروفسور کارولوکس استاد نام آور دانشکده فنی دانشگاه تهران در سن 59 سالگی درگذشت.

دکتر کارو لوکس از پژوهشگران به نام سیستم‌های هوشمند در ایران بود. ایشان مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق را از دانشگاه تهران (۱۹۷۳ میلادی) دریافت کرده و در سال ۱۹۷۶ میلادی مدرک دکترای خود را از گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی با گرایش مهندسی کنترل دریافت کردند.

زمینهٔ پژوهش‌های ایشان پیش‌بینی سری‌های زمانی، مدل‌های عاطفی، منطق فازی و بهینه سازی تکاملی بود. ایشان در سال ۱۳۸۵ خورشیدی به عنوان چهره ماندگار مهندسی برق کشور شناخته شد. کارو لوکس متولد سال 1328 در اصفهان و بزرگ شده در تهران بودند.

کارو لوکس (Caro Lucas) بنیانگذار و مدیر «قطب کنترل و پردازش هوشمند» بود. ایشان در طی سال‌های 1362 تا 1366 مدیر «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» (IPM) و در سال‌های 1345 تا 1367 رئیس دپارتمان ECE دانشگاه تهران بودند.

از فعالیت‌های دانشگاهی وی در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توان به عضویت در هیات علمی دانشگاه تورنتو کانادا، دانشگاه کالیفرنیا (برکلی)، دانشگاه گاریونیس و دانشگاه کالفرنیا (لس‌آنجلس) به عنوان دانشیار مدعو اشاره کرد.

وی پدر علم رباتیک ایران شناخته می‌شود. پرفسور کارو لوکس در 18 تیرماه 1389 دار فانی را وداع گفت.

وبسایت الگوریتم رقابت استعماری و بهینه سازی تکاملی نیز از طرف جامعه بهینه سازی تکاملی این ضایعه علمی را خدمت خانواده ایشان و همه قشر دانشگاهی کشور تسلیت عرض می نماید. لازم به ذکر است که الگوریتم رقابت استعماری (Imperialist Competitive Algorithm) به عنوان یک الگوریتم بهینه سازی جدید با نگرشی نوین در حوزه بهینه سازی تکاملی، تحت هدایت ایشان در طی پایان نامه کارشناسی ارشد در سال 2007 در دانشگاه تهران معرفی شد و تا کنون حمایت ها و راهنماییهای استاد فقید یکی از دلایل اقبال گسترده به این الگوریتم بوده است.

روحشان شاد و قرین رحمت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *