همه چیز درباره الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات در بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم PSO

http://www.matlabsite.com/wp-content/uploads/2012/02/mvrps9011.png
اگر با الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات، آشنایی دارید، مطمئن باشید، در بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم PSO حداقل هشتاد درصد مطلب جدید برای شما وجود دارد! اگر هم با الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات، آشنایی ندارید، همان هشتاد درصد به علاوه 20 درصد آموزش مقدماتی و پایه به زبان ساده، پاسخگوی تمام نیاز شما خواهد بود. متلب سایت، این بسته آموزشی را در حالی برای دانشجویان و پژوهشگران ایران تهیه کرده است که به جرات می توان گفت که مشابه خارجی نیز برای چنین محصول ارزشمند علمی وجود ندارد که بتواند چنین مبحثی را این چنین ساده و کامل توضیح دهد.

دوره آموزشی عملی الگوریتم رقابت استعماری

http://www.matlabsite.com/wp-content/uploads/2012/02/matlab-and-ai-courses.png
متلب سایت برای اولین بار در ایران، دوره آموزشی عملی جامع و فشرده “الگوریتم رقابت استعماری” را برگزار می کند. با توجه به درخواست های مکرر مخاطبین وبسایت محاسبات تکاملی در مورد چنین دوره هایی، این فرصت را مناسب دیدیم تا در مورد این دوره ها اطلاع رسانی کنیم. در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر در این مورد را در لینک زیر ببینید.
لینک دوره آموزشی الگوریتم رقابت استعماری هم در زیر آمده است.
در ضمن متلب سایت، دوره آموزشی بهینه سازی چند هدفه را نیز برگزار می کند که اطلاعات بیشتر در مورد آن در لینک زیر موجود می باشد.

نمودار هزینه امپریالیست ها در الگوریتم رقابت استعماری – پرسش و پاسخ

http://www.icasite.info/icasite/post_i/ques_ans.png

یک سوال علمی در مورد نمودار بهترین و میانگین هزینه امپریالیست ها در الگوریتم رقابت استعماری مطرح شده بود که به نظر رسید که پاسخگویی عمومی (هر چند کوتاه و مختصر) به آن خالی از لطف نباشد.

سوال:

اگر در نمودار نشان داده شده برای رقابت استعماری دو منحنی Best ,Mean به هم نرسد و با هم موازی شود آیا اشتباه است؟ من هرچه تعداد دهه ها را زیاد می کنم این دو به هم نمی رسند.

پاسخ:
نمودار Best میزان هزینه بهترین امپراطوری را در هر لحظه (تکرار یا دهه از الگوریتم) نشان می دهد که در مسائل مینیمم سازی این یک نمودار غیر بالارونده است. در مقابل، نمودار Mean که اهمیت کمتری دارد، تنها برای نمایش میانگین هزینه امپریالیست های امپراطوری ها در نظر گرفته شده است و بیشتر ارزش مانیتورینگ روند حرکت برنامه را دارد.

نحوه کد کردن کروموزوم، ذره و یا کشور در الگوریتم های بهینه سازی به صورت ماتریس

http://www.icasite.info/icasite/post_i/ques_ans.png
در برخی موارد، متغیرهای بهینه سازی ما در قالب یک ماتریس قرار دارند. سوالی که مطرح می شود این هست که چگونه می توان موارد این چنینی را توسط کدهای آماده روشهای مطرح بهینه سازی همچون الگوریتم ژتتیک، الگوریتم ازدحام ذرات و الگوریتم رقابت استعماری حل کرد؛ در حالی که این کدها، غالباً با دنباله متغیرهایی به صورت یک رشته با طول N کار می کنند نه یک ماتریس! مثلاً سوال زیر را در نظر بگیرید، که توسط یکی از دوستان در مورد نحوه انجام این کار در الگوریتم رقابت استعماری پرسیده بودند:

آیا می توان به جای این که در تابع ارزیابی برداری از متغیرها داشته باشیم برداری از ماتریس ها یا بردارها داشته باشیم. به عبارت دیگر رمزگذاری مسئله به شکلی باشد که برای  نمایش هر کروموزوم (کشور)یک ماتریس داشته باشیم.  آنگاه آیا می توان از کدهای متلب الگوریتم رقابت استعماری که در حال حاضر در وبسایت محاسبات تکاملی (icaSite.info) قرار دارد برای این رمزگذاری استفاده کرد یا باید نسخه ای دیگر از این برنامه تولید کرد؟ اگر تغییراتی در کدفعلی لازم است لطفا بفرمایید.

با سپاس فراوان

 

پاسخ سوال بسیار ساده می باشد.