پیام تسلیت جمعي ازدانشگاهيان داخل وخارج ازکشور: درگذشت استاد لوكس،ضايعه‌اي جبران ناپذيربراي جامعه علمي است

در پي درگذشت استاد کارو لوکس، چهره ماندگار مهندسي برق ايران و استاد برجسته دانشکده فني دانشگاه تهران، بيش از هشتصد نفر از استادان، دانشجويان و دانش آموختگان داخل و خارج از کشور در پيام تسليتي خطاب به جامعه علمي کشور و خانواده ايشان، مراتب اندوه خود را از اين ضايعه جبران ناپذير ابراز كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين پيام تسليت كه از طرف جمعي از استادان، محققان و دانشجويان ايراني ساکن ايران، آلمان، آمريکا، ارمنستان، اتريش، اسپانيا، استراليا، امارات متحده، انگلستان، ايتاليا، بلژيک، پرتغال، ترکيه، ژاپن، سنگاپور، سوئد، سوييس، فرانسه، فنلاند، فيليپين، کانادا، لهستان، مالزي، نروژ، نيوزيلند، هلند و هند به نمايندگي از همکاران و شاگردان پروفسور لوکس صادر شده آمده است: «خبر درگذشت استاد ارجمند و دانشمند بي بديل، جناب آقاي پروفسور کارو لوکس، ما را در حيرت و اندوه فرو برد. چه بسيارند استادان برجسته و دانشجويان و دانش آموختگاني که در داخل يا خارج از کشور، افتخار شاگردي در محضر ايشان را دارند و از اين بابت به خود مي بالند. نام اين استاد ارزشمند بيش از هر چيز براي ما تداعي‌کننده اخلاق والاي انساني، فروتني مثال زدني و مهرباني پدرانه اوست.
نگاه ارزشمند و منحصر به فرد آن فقيد سعيد به هستي که آميخته اي از هوشمندي و دقت نظر علمي و نازک طبعي زيباشناسانه بود، هر مستمعي را به وجد مي آورد. آري، او کسي بود که بيش از هر چيز از او درس زندگي آموختيم. در عرصه علمي، پروفسور کارو لوکس استادي مبرز با ايده هاي نو، مدرسي ژرف انديش و پژوهشگري شايسته و کم نظير بود.

بدون شک درگذشت ايشان، ضايعه اي جبران ناپذير براي جامعه علمي کشور، علي الخصوص چند نسل از دانشجويان و محققين مهندسي برق و کامپيوتر است که به طور مستقيم يا غير مستقيم در محضر او کسب فيض کرده اند.

ما جمعي از دانشجويان و دانش آموختگان داخل و خارج از کشور به نمايندگي از همکاران و شاگردان پروفسور کارو لوکس، درگذشت تألم بار ايشان را به خانواده گرامي ايشان و جامعه علمي کشور تسليت عرض مي نماييم و براي ايشان علو درجات و براي بازماندگان ايشان شکيبايي آرزومنديم.

استاد گرامي ما مصداق اين گفته ي نغز هستند که

«بعد از وفات ، تـربـت مـا در زميـن مجـوى در سينه‌هاى مردم عارف مزار ماست»

به گزارش ايسنا، پرديس دانشکده‌هاي فني دانشگاه تهران هم در پيام تسليتي، ضايعه درگذشت استاد فقيد پروفسور کارولوکس را تسليت گفت:

در اين پيام آمده است: «ضايعه درگذشت نابهنگام استاد فقيد پروفسور کارولوکس در شامگاه پنجشنبه هفدهم تيرماه، جامعه بزرگ علمي کشور و خانواده بزرگ دانشکده فني و دانشگاه تهران را در سوگ نشاند.

پروفسور کارو لوکس، استاد برجسته و فرهيخته دانشکده فني و چهره‌ هميشه ماندگار مهندسي کشور، دانشمندي برجسته و نام‌آور و انساني بزرگ و با فضيلت بود؛ نمونه‌اي از استاداني که تخصص، تعهد و فرزانگي را همراه با عشق به ميهن و پيشرفت و اعتلاي آن، به صورت توامان در شخصيت خويش فراهم دارند و هم‌طراز با مدارج عالي علمي و پژوهشي از خصايل والا و نيکوي انساني نيز در حدّ کمال بهره‌مندند.

امروز پرديس دانشکده‌هاي فني دانشگاه تهران و جامعه علمي کشور، سوگوار يکي از پرافتخارترين دانشمندان خود است و آنچه اندکي اين سوگ را تسلّي مي بخشد، يادگارهاي ماندگار اين استاد فقيد در عرصه علم، پژوهش، اخلاق و مهر و مهرورزي است که تا هميشه و همه‌گاه، در خاطر دانشجويان و همکاران استاد مرور خواهد شد.

پرديس دانشکده‌هاي فني دانشگاه تهران، اين ضايعه بزرگ را به خانواده محترم و معزّز استاد، اعضاي هيات‌علمي، مديران، کارکنان و دانشجويان دانشگاه تهران، و همکاران استاد در ساير مجامع علمي داخل و خارج کشور تسليت گفته، براي روح بزرگ ايشان، رحمت و غفران واسعه الهي و براي بازماندگان از خداوند متعال صبر و شکيبايي مسالت دارد.»

بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، مراسم تشييع پيکر استاد از ساعت 11روز دوشنبه 21تيرماه از مقابل دانشکده فني واقع در پرديس مرکزي دانشگاه تهران (خيابان انقلاب) برگزار مي‌شود.

به گفته رييس پرديس دانشكده‌هاي فني دانشگاه تهران، پيكر استاد پس از تشييع از مقابل دانشكده فني تا سر در اصلي دانشگاه، جهت انجام مراسم مذهبي در بعد از ظهر دوشنبه به كليسايي در خيابان 30 تير تهران منتقل شده و سپس جهت خاكسپاري به قبرستان ارامنه تهران(خاوران) منتقل مي‌شود.

مراسم بزرگداشتي نيز طي روزهاي اينده از سوي دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود كه جزئيات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

کارو لوکس، استاد دانشكده فني دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته سيستم‌هاي هوشمند شامگاه پنج‌شنبه در تهران درگذشت.

كارو لوكس (Caro Lucas) كه به «پدر هوش مصنوعي ايران» شهرت دارد در سال 1328 در اصفهان متولد شد. وي كه تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در مدرسه كوشش تهران سپري كرده بود دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد را تا سال 52 در رشته مهندسي برق در دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و در سال 55 تحصيلات دكتري را در دانشگاه كاليفرنيا در «بركلي» به پايان برد.

استاد لوكس كه بنيانگذار و مدير «قطب كنترل و پردازش هوشمند» (Center of Excellence for Control and Intelligent Process) دانشكده‌ مهندسي برق دانشگاه تهران بود علاوه بر تدريس در دانشگاه تهران، مدت‌هاي كوتاهي به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌هاي بزرگي چون بركلي، گاريونيس، تورنتو و UCLA نيز به تدريس و تحقيق مشغول بوده و چند سالي مديريت «پژوهشكده سيستم‌هاي هوشمند» در مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات (پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي) را بر عهده داشته است.

وي، محقق «مركز بين‌المللي فيزيك نظري» (International Center for Theoretical Physics) و «مركز بين‌المللي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي» (International Center for Genetic Engineering and Biotechnology) در «تريسته‌» (Trieste) ايتاليا، عضو «انستيتو رياضي كاربردي» (Institute of Applied Mathematics)، عضو «فرهنگستان علوم چين» ‌(Chinese Academy of Sciences) محقق «انستيتو تكنولوژي الكتريكي هاربين» (Harbin Institute of Electrical Technology)، دستيار تحقيق (Research Associate) شركت پژوهشي، توليدي اونتاريو، دستيار تحقيق (Research Associate) آزمايشگاه پژوهش‌هاي الكترونيكي (Electronic Research Laboratory) دانشگاه كاليفرنيا در بركلي بود.

از جمله زمينه‌هاي پژوهشي مورد علاقه استاد لوكس، «محاسبه‌هاي زيستي» (Biological Computing) «هوش محاسبه‌اي» (Computational Intelligence)، «سيستم‌هاي نامشخص» (Uncertain Systems) «كنترل هوشمند» (Intelligent Control)، «شبكه‌هاي عصبي» (Neural Networks)، «سيستم‌هاي چندعاملي» (Multiagent Systems)،«ديتا ماينينگ» (Data Mining)،«مدلسازي مالي» (Financial Modeling) و «مديريت دانش» (Knowledge Management) بود.

اين چهره ماندگار علمي كشور متجاوز از 150 مقاله در مجله‌ها و 300 مقاله در كنفرانس‌هاي علمي ارائه كرده است.

منبع خبر: خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *