پانزده کاربرد الگوریتم های ژنتیک – بخش سوم

هدف از این پست آشنا کردن مخاطبین محترم وبسایت محاسبات تکاملی با کاربرد های مختلف الگوریتم های ژنتیک می باشد. بدین منظور 15 کاربرد عمده از این الگوریتم ها را در سه پست مجزا آماده شده اند. در دو پست قبلی 10 کاربرد اول را منتشر کردیم. در این پست نیز، بخش سوم از این کاربردها را می بینیم. البته توجه شود که این کاربردها منحصر به الگوریتم ژنتیک (GA) نمی باشند و به سادگی قابل تعمیم به هر الگوریتم بهینه سازی تکاملی می باشند (این لینک (+) را ببینید). به همین منظور و برای درک بهتر موضوع، در ادامه هر کاربرد، موردی از استفاده مشابه از الگوریتم رقابت استعماری به همراه عنوان مقاله علمی منتشر شده، به عنوان یک مثال عملی خواهیم آورد.  لازم به ذکر است که این نوشتار به کوشش سرکار خانم زینب سجادی- دانشجوی کارشناسی ارشد ریاضیات مالی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه شیخ بهایی اصفهان تهیه شده و جهت استفاده علاقه مندان در اختیار وبسایت محاسبات تکاملی قرار گرفته است. شما را به مطالعه لیست این کاربردها در ادامه مطلب دعوت می کنیم.
کاربرد یازدهم: طراحی مولکول ها به کمک کامپیوتر

http://www.icasite.info/icasite/post_i/ga_aps/11-molecular-design.png

طراحی مجدّد مولکول های شیمیایی، یک شاخه ی رو به رشد از شیمی کاربردی هم در صنعت و هم در داروسازی است. الگوریتم های ژنتیک برای کمک به درک فرایند ساخت پروتئین، تحلیل اثرات جایگزینی پروتئین روی توابع آن و همچنین پیش بینی اتصال و هم ریشگی پروتئین های مختلف طراحی شده، که توسط صنعت داروسازی برای درمان بیماری های خاص توسعه داده شده است، استفاده می شوند. این الگوریتم های بهینه سازی، برای طراحی مواد شیمیایی صنعتی در کاربردهای خاص استفاده می شود و در هر دو مورد صنعت و پزشکی، الگوریتم های ژنتیک می توانند در پیش بینی عوارض جانبی، پی آمد و نتایج ممکن مفید باشند. این کاربرد تأثیر زیادی بر هزینه های مرتبط با توسعه ی مواد شیمیایی و داروهای جدید دارد.

کاربرد دوازدهم: تعیین حالت ژن

 http://www.icasite.info/icasite/post_i/ga_aps/12-microarray.png

توسعه ی فناوری میکرو آرایه (microarray)، برای گرفتن تصاویر لحظه ای از ژن هایی که در یک سلول یا گروهی از سلول ها قرارگرفته اند، در واقع ابزار مثبتی است که در اختیار پژوهش های پزشکی قرار داده شده است. الگوریتم های ژنتیک توسعه داده شده و در حال توسعه، تجزیه و تحلیل فُرم های حالت ژن را سریع تر و آسان تر می کنند. این الگوریتم ها به ما کمک خواهند کرد که تعیین کنیم چه ژن هایی، وظیفه اصلی را در ایجاد بیماری های مختلف بازی می کنند. به علاوه آنها می توانند به شناسایی عوامل ژنتیکی در پیشرفت بیماری ها کمک کنند. توانایی انجام این کار به طور سریع و مؤثر، به محققان اجازه خواهد داد تا بر روی بیمار های شخصی منحصربه فرد ژنتیکی و فُرم های حالت ژن تمرکز کنند.

کاربرد سیزدهم: بهینه سازی تجزیه و تحلیل های جنبشی شیمیایی (کینتیک شیمیایی)

 http://www.icasite.info/icasite/post_i/ga_aps/13-kinetic.png

در حوزه ی سوخت های تصفیه نشده و موتورها (موتورهای غیر الکتریکی) در فناوری های احتراق، الگوریتم های ژنتیک در حال نشان دادن طرح های بهینه سازی بسیار مفیدی در حمل و نقل، هوافضا، نیروی محرکه و تولید برق هستند. با استفاده از پیش بینی جلوتر از زمان سینتیک های شیمیایی سوخت ها و قابلیت موتورها، مخلوط های بهینه سوختی و طرح های بیشتری می توانند سریع تر، در دسترس صنعت و عموم قرار داده شوند.

برخی از کاربردهای مدل سازی کامپیوتری در این زمینه، در مورد شبیه سازی تأثیر روان کننده ها است و می توانند با دقت به بردارهای بهینه سازی عملیاتی اشاره کنند و ممکن است منجر به شدت افزایش بازدهی، قبل از اجرای سوخت های سنتی شوند.

کاربرد چهاردهم: امور مالی و استراتژی های سرمایه گذاری

 http://www.icasite.info/icasite/post_i/ga_aps/14-investing.png

در بحران اقتصادی بی سابقه ی کنونی جهان، شاید در نظر گرفتن این احتمال هم شما را شگفت زده کند که بعضی بورس بازان در وال استریت (Wall Street) از مدل سازی کامپیوتری به کمک الگوریتم ژنتیک در استراتژی های مالی و سرمایه گذاری برای محدود کردن سرمایه های اندوخته شده ی جهانی به سوی چیزی که سیاه چال نقطه دلاری نامیده می شود، استفاده کرده باشند. این امکان وجود دارد که نسل جدیدتر از الگوریتم ژنتیک در راستای پیش بینی مالی، موجب دوری از سیاه چال های مالی شوند و چیز دیگری متفاوت از بدهی های بدی که مالیات دهندگان وادار به باز پرداخت هستند، برگرداند. باید منتظر بود و دید چه می شود.

به عنوان مثالی از کاربرد روشهای محاسبات تکاملی در این حوزه، می توانید مقالات زیر را که استفاده الگوریتم رقابت استعماری را در موارد نزدیک به کاربرد مطرح شده نشان می دهند، مطالعه نمایید.

  • حميد لطيفي، مجيد لطيفي، “شبكه هاي عصبي تركيب شده با الگوريتم رقابت استعماري براي طبقه بندي ديتاهاي بازار بورس تهران”، پانزدهمين كنفرانس بين المللي سالانه انجمن كامپيوتر ايران

برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود مقاله فوق، به بخش پایان نامه ها و مقالات در سایت مراجعه نمایید.

کاربرد پانزدهم: بازاریابی و تجارت

 http://www.icasite.info/icasite/post_i/ga_aps/15-vince-offer.png

می توان به تجارت، فقط با روشی که مل بروکس در فیلم “توپ های فضایی” بیان می کند، فکر کرد. با یک قیاس در دنیای تجارت می توان گفت که توپ های فضایی، جعبه های ناهار هستند و یا توپ های فضایی دستمال توالت ها هستند یا توپ های فضایی، پرتاب کننده توپ در مسابقه هستند (کودکان این مورد را دوست دارند.)… و می خندد چون نزدیک شدن به اندازه کافی به واقعیت خنده دار است. بنابراین هیچ کس تعجب نخواهد کرد که الگوریتم ژنتیک برای کمک به تاجران در جهت تولید محصولات و بازاریابی مشاوران طراحی تبلیغاتی و فروش مواد، با درخواست مستقیم مبارزان انتخاباتی به کار گرفته شود. شاید این کاربرد ژنتیک بتواند روزی ما را از شرّ چاله های سیاه مالی رهایی داده و کارها دوباره به تحرک افتند.

به عنوان مثالی از کاربرد روشهای محاسبات تکاملی در این حوزه، می توانید مقالات زیر را که استفاده الگوریتم رقابت استعماری را در موارد نزدیک به کاربرد مطرح شده نشان می دهند، مطالعه نمایید.

  • Hoda Sepehri Rad, Caro Lucas, “Application of Imperialistic Competition Algorithm in Recommender Systems”,  13th Int’l CSI Computer Conference (CSICC’08)
  • Narjes Pourjafarian, Ali Akbar Safavi, “Application of Imperialist Competitive Algorithm in E-Commerce Negotiation”
  • Ebrahim Hosseini Nasab, Mohsen Khezri, Morteza Sahab Khodamoradi, Esmaeil Atashpaz Gargari, “An application of Imperialist Competitive Algorithm to Simulation of Energy Demand Based on Economic Indicators: Evidence from Iran”, European Journal of Scientific Research, Volume 43 Issue 4, July, 2010
  • Mostafa Zandieh, Vahid Kayvanfar, “Solving economic lot scheduling problem using extended basic period approach with deteriorating items”, 7th International Conference on Industrial Engineering (IIEC)
  • Ms. M.S. Pavithra, Prof.  A. Marimuthu, “Economic Power Dispatch Solution using Imperialist Competitive Algorithm (ICA)”, National Conference on Emerging Technologies in Electrical and Electronics Systems. New Delhi, India

برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود مقالات فوق، به بخش پایان نامه ها و مقالات در سایت مراجعه نمایید.

____________________________________________

پایان. شما بخش سوم، از یک مجموعه سه بخشی در مورد کاربردهای الگوریتم های ژنتیک را مشاهده کردید. سایر بخش های این کاربردها را در همین وبسایت ببینید.

مطالعه تکمیلی: اگر بخش هایی از این کاربردها نظر شما را جلب کرده اند و تمایل دارید در این زمینه به کار پژوهشی اقدام نمایید، پیش از شروع کار، خواندن پستهای زیر، شاید برای شما مفید واقع شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *