آخرین آموزش های فرادرس در زمینه محاسبات تکاملی

آخرین آموزش های فرادرس در زمینه محاسبات تکاملی

محاسبات تکاملی  شاخه‌ای از هوش مصنوعی (یا به طور خاص‌تر هوش محاسباتی) است که شامل مسایل بهینه‌سازی ترکیبی می‌شود. در این پست، تعدادی از آموزش های محاسبات تکاملی فرادرس را معرفی می نماییم. فرادرس در این زمینه 81 ساعت آموزش ارائه کرده است . این مجموعه، در حال حاضر به عنوان بخش دانشگاهی مجموعه دانش آرتان سهند در زمینه های مرتبط با هوش مصنوعی فعالیت کرده و هدف خود را، ایجاد دسترسی آسان، همیشگی و همگانی به دانش آکادمیک و تخصصی قرار داده است.

در ادامه معرفی مختصری از برخی آموزش های ارائه شده توسط فرادرس در زمینه محاسبات تکاملی را می بینید.

 

بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم مورچگان در متلب

بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم مورچگان در متلب

بسته طلایی فیلم های آموزشی الگوریتم مورچگان در متلب عنوان یک مجموعه آموزشی کامل فرادرس است که شامل تقریبا ۷ ساعت فیلم آموزشی ناب به زبان فارسی است. این مجموعه آموزشی از چندین قسمت تشکیل شده است که شامل: آموزش جامع الگوریتم مورچگان کلاسیک یا ACO در متلب، آموزش عملی حل مسائل گسسته با استفاده از الگوریتم مورچگان در متلب و آموزشی جامع الگوریتم مورچگان پیوسته یا ACOR در متلب می شود. در ادامه لینک این فیلم آموزشی آمده است.

 

بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم رقابت استعماری در متلب

بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم رقابت استعماری در متلب

الگوریتم رقابت استعماری یا Imperialist Competitive Algorithm (به اختصار ICA) یکی از جدیدترین الگوریتم های بهینه سازی هوشمند است که در حوزه هوش محاسباتی و محاسبات تکاملی معرفی شده است. جان مایه اصلی این الگوریتم، شبیه سازی فرآیند سیاسی استعمار است. به همان صورت که الگوریتم ژنتیک تکامل زیستی را شبیه سازی می کند، در الگوریتم رقابت استعماری، از تکامل سیاسی استفاده شده است. این الگوریتم در سال ۲۰۰۷ توسط اسماعیل آتش پز گرگری و مرحوم پرفسور کارو لوکس (استاد فقید دانشگاه تهران) معرفی شد و تا کنون در کاربردهای فراوان و زمینه های تحقیقاتی متنوعی، به عنوان ابزار بهینه سازی مورد استفاده قرار گرفته است. قدرت بالای این الگوریتم، به خصوص در برخورد با مسائل پیوسته، باعث شده است که الگوریتم رقابت استعماری به عنوان یکی از ابزارهای مهم در زمینه بهینه سازی به حساب بیاید.

فرادرس مجموعه آموزشی را در همین زمینه ارائه نموده است که آموزش های آن عبارتند از: الف) فیلم آموزشی جامع الگوریتم رقابت استعماری — شامل مباحث تئوری و عملی، ب)فیلم آموزشی خوشه بندی یا Clustering با ، پ)الگوریتم رقابت استعماری،  ت)فیلم آموزشی درونیابی توابع شعاعی پایه یا RBF با الگوریتم رقابت استعماری، ث)فیلم آموزشی حل مسأله کوچکترین درخت پوشا با الگوریتم رقابت استعماری، ج)فیلم آموزشی جامع حل مسائل جایگشتی با الگوریتم رقابت استعماری. برای توضیحات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم PSO — شامل مباحث تئوری و عملی

بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم PSO — شامل مباحث تئوری و عملی

الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات یا Particle Swarm Optimizatoion (به اختصار PSO) یکی از مهم ترین الگوریتم های بهینه سازی هوشمند است که در حوزه هوش ازدحامی (Swarm Intelligence) جای می گیرد. این الگوریتم، توسط جیمز کندی و راسل سی ابرهارت در سال ۱۹۹۵ معرفی گردید، و با الهام از رفتار اجتماعی حیواناتی چون ماهی ها و پرندگان که در گروه هایی کوچک و بزرگ کنار هم زندگی می کنند، طراحی شده است. در الگوریتم PSO، اعضای جمعیت جواب ها، به صورت مستقیم با هم ارتباط دارند و از طریق تبادل اطلاعات با یکدیگر و یادآوری خاطرات خوب گذشته، به حل مسأله می پردازند. الگوریتم PSO برای انواع مسائل پیوسته و گسسته مناسب است و پاسخ های بسیار مناسبی برای مسائل بهینه سازی مختلف داده است. فرادرس در این زمینه یک مجموعه آموزشی را ارائه نموده است.

بسته طلایی فیلم‌های آموزشی الگوریتم PSO، مشتمل بر هفت فیلم آموزشی است، که در مجموع تقریبا شامل ۱۰ ساعت برنامه آموزشی تخصصی هستند.

 

آموزش تئوری و عملی الگوریتم بهینه سازی علف های هرز

fviwo9304

الگوریتم بهینه سازی علف های هرز یا Invasive Weed Optimization ( به اختصار IWO) یکی از جدید ترین الگوریتم های بهینه سازی هوشمند است که مورد توجه محققین بسیاری قرار گرفته است. این الگوریتم، توسط محرابیان و لوکاس در سال ۲۰۰۶ معرفی گردید، و با شبیه سازی از رفتار علف های هرز، طراحی شده است. دراین الگوریتم ، اعضای جمعیت جواب ها، با توجه به میزان شایستگی (مطلوبیت تابع هدف) اقدام به تولید مثل می کنند. همچنین پراکندگی محیطی برای تولید مثل در تکرار های مختلف الگوریتم به روز رسانی می گردد. الگوریتم IWO برای انواع مسائل پیوسته و گسسته مناسب است و پاسخ های بسیار مناسبی برای حل انواع مختلف مسائل بهینه سازی ارایه داده است.

فرادرس در این زمینه فیلم آموزشی را تهیه نموده است. در این فیلم آموزشی پس از مروری کامل بر تئوری IWO، نحوه برنامه نویسی و پیاده سازی این الگوریتم در محیط متلب به طور کامل آموزش داده می شود. این فیلم آموزشی تنها منبع آموزشی برای آموزش مباحث تئوری و عملی مرتبط با الگوریتم IWO است. حتی افرادی که هیچ گونه آشنایی با الگوریتم IWO و مفاهیم مرتبط با آن ندارند، می توانند با استفاده از این فیلم آموزشی ارزشمند، اطلاعات کامل و دقیقی را به دست بیاورند. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

فیلم آموزش عملی ترکیب شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک

فیلم آموزش عملی ترکیب شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک

فیلم آموزشی ترکیب شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک که توسط فرادرس ارائه شده است، عالی ترین و به روز ترین سطح مطالب مرتبط با شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک را به ساده ترین زبان بر مبنای سالها تجربه آموزشی و پژوهشی کادر علمی سایت، در اختیار پژوهشگران و مشتاقان این حوزه علمی قرار می دهد. مهم ترین ویژگی این مجموعه، سادگی بیان و شیوه نگرش منحصر به فرد و فارغ از پیچیدگی آن به موضوع شبکه های عصبی و الگوریتم های ژنتیک می باشد. به گونه ای که فرد مبتدی و بدون دانش در این حوزه ها نیز می تواند از این فرصت ناب آموزشی بهره مند شود. پرداختن به موضوع به صورت عملی و آموزش برنامه نویسی عملی نیز دیگر ویژگی مهم این بسته آموزشی می باشد. در ادامه لینک مربوط به این فیلم آموزشی آمده است.

 

فیلم آموزشی الگوریتم تکامل تفاضلی—شامل مباحث تئوری و عملی

فیلم آموزشی الگوریتم تکامل تفاضلی—شامل مباحث تئوری و عملی

الگوریتم تکامل تفاضلی (Differential Evolutuion) و یا به اختصار DE، یک الگوریتم بهینه سازی هوشمند و مبتنی بر جمعیت است که در سال ۱۹۹۵ توسط Storn و Price معرفی گردید. نسخه ابتدایی این الگوریتم برای حل مسائل پیوسته ارائه شده بود، اما به مرور زمان نسخه هایی از این الگوریتم ارائه شدند که برای حل مسائل بهینه سازی گسسته طراحی شده اند. آموزش این الگوریتم توسط فرادرس ارائه شده است. فیلم آموزشی الگوریتم تکامل تفاضلی  شامل مباحث تئوری (نظری) و عملی (پیاده سازی در متلب) است، و به زبان فارسی روان تدریس شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره این آموزش به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

بسته طلایی فیلم‌های آموزشی تئوری و عملی الگوریتم ژنتیک

فیلم آموزشی الگوریتم تکامل تفاضلی—شامل مباحث تئوری و عملی

الگوریتم ژنتیک (Genetic Algorithm) یا GA، به طور قطع شناخته شده ترین روش بهینه سازی هوشمند و الگوریتم تکاملی است، که کاربردهای فراوانی در رشته های مختلف علمی و مهندسی دارد. اهمیت این الگوریتم در محاسبات تکاملی و هوش محاسباتی به قدری است که اولین کلمه ای که پس از عبارت “الگوریتم تکاملی” به ذهن می رسد، الگوریتم ژنتیک است. بسیاری از افراد، سایر روش های بهینه سازی هوشمند را، نسخه های تغییر یافته ای از الگوریتم ژنتیک می شناسند و قائل به اصالت وجود و ماهوی سایر الگور